CNN

CNN

CNN

CNN

عکس های طوفان خورشیدی امشب

 

 رصد طوفان های خورشیدی با ماهواره جدید ناسا

شرکت خصوصی «اسپیس اکس»، ماهواره جدید «ناسا» به نام «دیسکاور» را با هدف رصد «طوفان های خورشیدی» به فضا پرتاب کرد.

به گزارش، پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، « دیسکاور» از پایگاه فضائی «کیپ کاناورال» در فلوریدای آمریکا، با استفاده از موشک «اسپیس‌ اکس فالکون 9 » به فضا حمل شد.
 

 
برابر برنامه، این ماهواره دیده بان با دقت بسیار بالایی که دارد، درباره فعالیت‌ های خطرناک خورشیدی و طوفان‌ های ژئومغناطیسی به زمین اطلاع رسانی خواهد کرد.

طوفان های خورشیدی، بر امواج ارسالی رادیویی و تلویزیونی اثر می گذارد و دریافت خدمات مرتبط با این امواج، مختل می شود.

 

«طوفان خورشیدی» (یا طوفان مغناطیسی) واژه­‌ ای عام است و دو دیدگاه مختلف به آن وجود دارد.

در یک دیدگاه که بیشتر مورد توجه دانشمندان است، هر پدیده­‌ انفجاری یا فورانی، با منشاء مغناطیسی که در جّو خورشید رخ می­‌ دهد و به آزاد شدن انرژی فراوان می­‌ انجامد، طوفان خورشیدی یا طوفان مغناطیسی نامیده می­‌ شود.

با این تعریف، اتفاق های مختلف، مانند زبانه­‌های پرانرژی، شراره­‌ ها، فوران­‌های تاجی ماده و باد خورشیدی همگی به­‌ نوعی طوفان خورشیدی به­ حساب می­‌آیند (واژه­‌ طوفان خورشیدی با این تعریف، سازگاری بیشتری دارد).

از سوی دیگر، تعریفی که عموماً پذیرش بیشتری دارد، اندکی با دیدگاه نخست متفاوت است. در پی رخ دادن پدیده­ای انفجاری در خورشید، باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری می­‌ وزد و ذرات باردار پرانرژی را روانه­ فضای منظومه­‌ شمسی می­‌ کند.

 

وقتی این ذرات به زمین می ­‌رسد و با میدان مغناطیسیِ آن برهم­‌ کنش می­‌ کنند، طوفان خورشیدی رخ می‌­ دهد. بر این اساس وقوع پدیده­ای مانند شفق قطبی به­‌ معنی رخ دادن طوفان خورشیدی است و نشانه ‎‌­ای از فعالیت مغناطیسی خورشید در یکی دو روز قبل است.


شدیدترین نمونه­‌ ثبت‌­ شده‌­ این طوفان‎­ ها در سال ۱۸۵۹ میلادی (برابر با ۱۲۳۸ شمسی) رخ داد. در آن پدیده که به «طوفان کارینگتون» معروف شد، چنان سیل عظیمی از ذرات، روانه‌­ مغناط کره‌­ زمین گردید که شفق قطبی حاصل از آن، از نزدیک عرض‌­های استوایی نیز دیده می‌­شد.

طوفان خورشیدی بسته به شدتی که دارد می‌­تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد. مثلاًً بر سیستم­‌های ارتباط مخابراتی، موقعیت­‌یابی و ناوبری اثر مخرب دارد. بر عملکرد ماهواره­‌های اطراف زمین تأثیر دارد و حتی می­‌تواند برای فضانوردان یا موجودات زنده، مثلاً برای پرندگانی که از میدان مغناطیسی زمین برای جهت­‌یابی استفاده می­‌کنند، خطرناک باشد.

 ارتباطات رادیویی که با استفاده از لایه «یونوسفر» اطراف زمین برقرار می­‌شود به­‌راحتی بر اثر وقوع طوفان خورشیدی دچار اختلال می‌ ­شود. افزون بر اینها، افزایش شدت تابش‌­ های خورشید در محدوده‌­ پرتوهای پرانرژی، اثرات منفی بر سلامتی انسان دارد.

منبع:http://www.irinn.ir



طوفان بزرگ خورشیدی به زودی با زمین برخورد می کند - دیجیاتو
digiato.com/.../طوفان-بزرگ-خورشیدی-به-زودی-با-زم...Translate this page
Sep 13, 2014 - طوفان های عظیمی قرار است به زودی با زمین برخورد کنند اما لازم نیست که چتر یا بارانی خود را از کمد لباس بیرون آورید. این طوفان ها از سمت خورشید می ...
امشب منتظر ماه طوفانی باشید / عکس - خبرآنلاین
khabaronline.ir/detail/78563/science/astronomyTranslate this page
Jul 25, 2010 - به همین دلیل، این ماه را ماه طوفانی (Thunder Moon) می‌نامند. ... خورشید / عکس · رنگین‌کمان پاییزی / عکس · سومین روز تاثیر طوفان خورشیدی بر زمین / ...
طوفان خورشیدی به زمین می رسد | euronews, اخبار جهان
persian.euronews.com › اخبار › اخبار جهانTranslate this page
Euronews
Sep 12, 2014 - اخبار جهان - گزارشهای رسیده از اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا “ناسا“، از برخورد یک طوفان خورشیدی به زمین در روز جمعه حکایت دارد. این پدیده که ...
طوفان خورشیدی امشب - من ناشناخته ام - campblog.ir
alen.campblog.ir/list/طوفان+خورشیدی+امشب.htmlTranslate this page
دارم امشب... نه درسر شور عشقی،نه در دل خشت ب خشتی... دارم امشب... نه بیمارم،نه دلدارم،نه عاشق،عجیب است ولی .... طوفان بزرگ خورشیدی به زودی با زمین برخورد می کند.
پیش بینی ناسا: تاریکی سه روزه زمین به دلیل طوفان های ...
vista.ir/.../پیش-بینی-ناسا-تاریکی-سه-روزه-زمین-به...Translate this page
Oct 25, 2014 - به گزارش ایرنا از ساینس، چارلز بولدن مدیر آژانس فضایی ناسا با تایید این خبر گفت: زمین در این سه روز به دلیل طوفان های خورشیدی در تاریکی فرو ...
ایسکانیوز - طوفان خورشیدی ، شایعه یا تهدید ؟
iscanews.ir/news/.../طوفان-خورشیدی-شایعه-یا-تهدیدTranslate this page
Oct 27, 2014 - تهران- ایسکانیوز: چندی است که تعدادی از خبرگزاری های داخلی خبری مبنی بر پیش بینی طوفان خورشیدی منتشر کرده اند که منجر به تاریکی 3 روزه ...
رصد طوفان های خورشیدی با ماهواره جدید ناسا - شبکه خبر
www.irinn.ir/.../رصد-طوفان-های-خورشیدی-با-ماهواره-جد...Translate this page
Feb 12, 2015 - غیررسمی تیتر امشب پیشخوان خبر حساس نشو صبح با خبر ... «طوفان خورشیدی» (یا طوفان مغناطیسی) واژه‌ ای عام است و دو دیدگاه مختلف به آن وجود ...

                  طوفان‌های خورشیدی تا چه اندازه‌ ویران‌گر هستند؟ - زومیت
www.zoomit.ir/it-news/.../14902-solar-storms-destructi...Translate this page
Oct 28, 2014 - شراره‌های خورشیدی و پس‌زذگی تاج خورشیدی منجر به ایجاد امواج پرقدرتی می‌شوند که نتیجه‌ی آن ایجاد طوفان خورشیدی است.
فایوفان طوفان خورشیدی امشب - ققنوس بی بال در اوج آسمان
sabzevartvto-blog.5fun.ir/.../طوفان+خورشیدی+امشب.ht...Translate this page
طوفان شوبر من ببارصاعقه وار!در پیچ و تاب بینداز تنت را؛رها شورها شو؛که امشبزنجیریانِ غریزه‌ی بی‌تابم راچنان بر تو خواهم شوراند که گوییاز حسرتی چهل ساله ...
فایوفان ایجاد طوفان خورشیدی امشب سال۹۴
sinamatik.5fun.ir/.../ایجاد+طوفان+خورشیدی+امشب+سال...Translate this page
طوفان شوبر من ببارصاعقه وار!در پیچ و تاب بینداز تنت را؛رها شورها شو؛که امشبزنجیریانِ غریزه‌ی بی‌تابم راچنان بر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد